Raiment of the Soul
RAIMENT OF THE SOUL
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΥΡΗΣ & ΑΝΑΤΟΛΙ ΓΕΩΡΓΙΕΦ
ΣΕΟΥΛ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ – 03 ΙΟΥΝΙΟΥ 2022
Η κυρα-Φροσύνη. Ο Κολοκοτρώνης. Ο Όθωνας. Να τες οι φορεσιές τους, θροΐζουν ξανά κάτω από τον ήλιο. Βγαίνουν από προθήκες και μπαούλα μετά από 200 χρόνια σιωπής, αναπνέουν, τεντώνονται, παίρνουν πίσω την ψυχή τους. Τα μανίκια τσακίζουν εκεί κι εδώ, στα γνώριμα σημεία. Τα ζωνάρια σφίγγουν γύρω από ζεστή σάρκα, τα γιλέκα κρατάνε ξανά πλάτες ίσια πίσω, περήφανες, στητές. Το ύφασμα κάθεται ανακουφισμένο πάνω από παλλόμενες καρ- διές και αφήνεται στην ευγενική και απόλυτη ματιά του Βαγγέλη Κύρη, στο τρυφερό και ενστικτώδες άγγιγμα του Anatoli Georgiev.
Ο φωτογράφος επιλέγει να τιμήσει τον θησαυρό που του εμπιστεύτηκε το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο για να γιορτάσει τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του ’21 εστιάζοντας μέσα από τον φακό του στην Αναγέννηση που δε ζήσαμε. Μια Αναγέννηση που εμπνεύστηκε από τον πο- λιτισμό της Ελλάδας, αλλά η ιστορία μάς στέρησε. Το χαμένο αυτό μερτικό το χτίζει σήμερα με τα μεγαλειώδη κάδρα του, με δραματικούς πλάγιους φωτισμούς σε σκούρο φόντο και με μια προοπτική που αναδεικνύει πρωταγωνιστές τα ίδια τα ρούχα και την ιστορία τους, τόσο σύνθετα στον σχεδιασμό τους, τόσο υπέροχα στην εκτέλεσή τους.
Φυλαγμένα στοργικά σε προθήκες και σεντούκια με λεβάντες, πουκαμίσες, ποδιές και σιγκούνια περίμεναν υπομονετικά μέχρι να καθίσουν τώρα σε νυφικά σεντούκια και να φωτογραφηθούν φορεμένα από ανθρώπους του σήμερα. Μια μικρή, φευγαλέα αναρχία γνέφει σε ένα μαντίλι αφημένο πίσω στην πλάτη, ένα πουκάμισο ανοιχτό. Οι δύο καλλιτέχνες μετά το ταξίδι τους στον χώρο και τον χρόνο με την έκθεση «A Voyage Within» θα ταξιδέψουν τώρα γραμμικά, από το παρελθόν στο μέλλον, με καράβι τους το παρόν. Για εκείνους η απάντηση έχει δοθεί: Το παρελθόν έχει μέλλον.
Ο Anatoli Georgiev σκύβει πάνω από τον καμβά για να ψηλαφίσει το «κλικ» του Βαγγέλη Κύρη και να αφουγκραστεί μέσα στην ανακουφιστική συνθήκη της δισδιάστατης ηρεμίας τη φροντίδα που έβαλαν σε κάθε κέντημα του ρούχου αριστοτέχνες χρυσοκεντητές και πολυτάλαντες νοικοκυρές.
Θα ανακαλύψει έτσι το μεγαλείο μιας ψυχής που, παρά τα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας, δε σταματούσε πουθενά. Με τη βελόνα του ο καλλιτέχνης τρυπώνει στο παρελθόν για να ιχνη- λατήσει τη διαδρομή της κλωστής μέσα από σύμβολα πίστης και προστασίας πάνω σε γιακάδες, μανίκια και ποδόγυρους, σχήματα που μιμούνται την ίδια τη φύση, σε ρούχα που μιλάνε για την αγάπη, τη δύναμη, τον πλούτο, την ψυχή, με μια κλωστή που δεν κόβεται, με μια γνώση που δε σταματάει.
Οι βελονιές του τρέχουν πάνω στον καμβά μέχρι εκεί που αναδύονται οι σκιές του φωτογράφου, σε μια χορογραφία ανάμεσα στα όρια και στο φως, έναν ζωντανό δημιουργικό διάλογο μεταξύ των δύο καλλιτεχνών που δεν παύει ποτέ. Απλά ολοκληρώνεται κάθε φορά για να συνθέσει την τρίτη διάσταση, που είναι εδώ για να χαρίσει στο έργο το επίπεδο που φτάνει πέρα από την όραση. Το χρυσό ολοκαίνουριο νήμα του Μέντη αντανακλά το φως, το κόκκινο, σαν να έχει βουτήξει η βελόνα σε ματωμένη πληγή, βαθαίνει τις σκιές. Παλιώνοντας, με τον καιρό, θα φέρουν κι αυτά το χρέος του δικού τους κεφαλαίου στην αφήγηση, τα έργα που βλέπετε σήμερα μπροστά σας θα παλιώσουν κι αυτά, οι κλωστές θα φθαρούν, σαν το νήμα μιας ψυχής παλιάς, αλλά αθάνατης, που ενδύεται ξανά και ξανά την ιστορία της.
Ελένη Παπαϊωάννου – Δημοσιογράφος
Ερικα Βασιλείου – Επιμέλεια Εκθεσης
소개
영웅과 왕, 자유를 위해 싸운 용감한 장수들이 여기 다 모였다. 200년의 침묵을 깨고 그들의 의복은 진열장과 저장소에서 나와 그리스 햇빛 아래 숨쉬고 영혼을 되찾는다. 여기저기 익숙하게 주름 잡힌 소매. 따뜻한 몸에 두른 허리띠, 척추를 곧게 받쳐주는 조끼. 반겔리스 키리스의 친절하고 맑은 시선과 아나톨리 게오르기에프의 부드럽고 본능적인 손길을 거쳐 직물은 두근거리는 심장 위에 편안히 놓여있다.
국립역사박물관이 작가들에게 위탁한 귀중한 보물을 찬양하며 1821년 그리스독립전쟁 200주년을 기념한다. 사진작가는 카메라 렌즈를 통해 예술 르네상스에 신중히 집중한다. 그 르네상스는 그리스 문화로부터 영감을 받았지만 그리스인들은 경험해 보지 못했다. 작가는 어두운 배경에 극적으로 비친 장엄한 사진 그리고 옷과 그 옷의 역사를 초점으로 만드는 관점을 통해 나라가 잃어버렸던 유산을 되돌린다. 그 결과는 복합 디자인뿐만 아니라 놀라운 사진이다.
라벤더로 가득 찬 진열장과 나무 몸통에 사랑스럽게 보호되어 있었던 셔츠, 앞치마와 긴 조끼는 신세대 그리스인이 입어서 사진 찍힐 때까지 오랫동안 기다려 왔다. 어깨에 놓은 손수건과 단추를 채우지 않은 셔츠는 잠깐 동안 무질서의 느낌을 준다. 2019년 ‘A Voyage Within’ 전시로 시공간 여행을 마치고, 작가들은 이제 과거에서 미래를 향해 현재를 통해 계속해서 여행을 하고 있다. 왜냐하면 작가들은 대답을 이미 알고 있기 때문이다: 과거에는 미래가 있다.
아나톨리 게오르기에프는 정성 들여 반겔리스 키리스의 카메라에 담긴 잔잔한 2차원 흔적을 느끼고 옛날 자수 달인과 다재 다능한 주부들이 의복에 수놓은 한 땀 한 땀 자수가 갖는 애정 어린 관심을 되살렸다. 게오르기에프는 이 과정을 통해 그리스 영혼이 오스만 통치 아래 어려움을 견뎌 왔지만, 그대로 위대하게 번창했다는 사실을 알아냈다. 작가는 바늘을 가지고 과거를 연구한다. 칼라, 소매, 옷자락에 신앙과 보호를 상징하는 실을 추적했다. 그 상징들은 자연을 모방하고 사랑, 권력, 부와 영혼을 드러내는 의복을 완성한다. 실이 끊어지지 않는다. 지식에 끝이 없다.
그가 놓은 바늘땀이 사진작가가 만든 그림자를 만나 경계와 빛의 안무를 창작한다. 두 작가 사이에 활발한 창작 대화는 끊이지 않으며 각 사진에 완성된다. 그들은 3차원을 만들어 관객한테 보이는 원천은 항상 눈에 보이는 것보다 한 단계 더 높다는 사실을 상기시켜준다. 새 금사는 빛을 반사하며 붉은 실은 상처에 담긴 바늘과 흡사하다. 시간이 흐르면 흐를수록 이 실도 의미가 깊어지고 가치가 높아질 것이다. 이 순간에 관객이 눈 앞에서 보는 작품도 세월이 흐르면 옛날의 것이 될 것이다. 옛날의 실이지만 사라지지 않은 영혼과 함께 이야기를 계속 전달하면서, 자수는 닳아질 것이다.
Elena Papaioannou – Journalist
Exhibition Curator: Erica Vassileiou
* 이 영광스러운 노력을 위해 작가들은 1년 1개월 동안 100명의 사진을 찍었다. 그 후에 사진들은 캔버스 위에 인쇄되어 1년 여 동안 자수를 놓았다.
ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ
KF Gallery, Seoul
West Tower 2nd FL., Mirae Asset CENTER1, 26 Euljiro 5-gil, Jung-gu
Ώρες λειτουργίας: (Δευτέρα)-(Σάββατο) 10:00-19:00
Under the auspices of the Embassy of Greece in the Republic of Korea
Cooperation
The Historical and Ethnological Society of Greece
The National Historical Museum, Greece
The Kourd Gallery, Athens, Greece